Sociala medier är ett begrepp som täcker in alla former av digitala medier, där användare kan interagera och dela innehåll. Det inkluderar vanliga plattformar som Facebook, Twitter och Instagram, men även mindre kända tjänster och appar. De flesta sociala medieplattformar är gratis att använda, men det finns också betalda tjänster.
Det finns olika sätt att använda sociala medier. Vanligtvis loggar man in på en app eller en webbplats för att se vad andra har publicerat. Man kan också delta i olika communitys eller grupper, följa personer eller företag, gilla och kommentera inlägg eller skapa egna inlägg. Innehållet som delas på sociala medier kan variera från person till person – allt från bilder och videor till blogginlägg och artiklar.
För många människor är social media en viktig del av deras dagliga liv – de använder det för att hitta nyheter, underhållning, inspiration och mycket annat. För andra är det bara en distraktion eller något man bara gör ibland. Oavsett hur du ser på det så har social media blivit en enorm del av den moderna vardagen – det är svårt att titta på tv:n utan att se reklam för de senaste apparna, lyssna på radio utan höra influencers prata om deras favoritprodukter eller luta sig mot datorn utan stöta på Facebook-annonser
Varför använda sociala medier?
I sociala medier kan man dela allt från tankar och åsikter till foton och filmer. Man kan hitta personer med liknande intressen, skaffa nya vänner eller bara spana in andras liv. För många är det en rolig avkoppling att titta på kortare videoklipp eller läsa kommentarer i olika forum – dessutom är det ofta gratis.
Fördelarna med sociala medier är många. Att använda dem gör livet enklare och mer underhållande för många människor. Men det finns naturligtvis också nackdelar – som exempelvis att man blir beroende av dem, att de tar upp mycket tid eller att de innebär en risk för cyberbullying.
Vilka sociala medier finns det?
Det finns flera olika sociala medier, t.ex. Facebook, Instagram och Snapchat. Dessa används för att dela bilder och videofilmer med vänner och bekanta samt för att hålla kontakten med dem. De är också ett bra sätt att träffa nya människor som har samma intressen som man själv. Man kan gå in i olika grupper på sociala medier där man diskuterar allt från aktuella händelser till tv-serier.
Hur skapar man en profil på sociala medier?
När man skapar en profil på sociala medier finns det vissa saker man bör tänka på. Man bör fundera över vilket budskap man vill föra ut till världen och hur man vill framställa sig själv. Detta är inte alltid lika enkelt som det låter och kräver ofta lite eftertanke.
En av de första sakerna du behöver göra är att bestämma dig för vilken plattform du vill använda. Vill du använda Facebook, Twitter, Instagram eller någon annan? Alla dessa plattformar har olika syften och fungerar på olika sätt, så det är viktigt att du väljer den som passar dig bäst.
Sedan behöver du skapa ett användarnamn – detta är det namn som andra användare kommer se när de besöker din profil. Titta igenom olika alternativ och fundera på hur du vill bli uppfattad av andra människor. En del personer viker inte undan från att ha ett alias medan andra hellre verkar under sin riktiga identitet – det finns inget riktigt eller fel här, bara vad som passar just dig bäst!
Nu är det dags att ladda upp en profilbild – igen, titta igenom olika alternativ och fundera på hur du vill bli uppfattad av andra m
Vad är olika typer av innehåll på sociala medier?
På sociala medier delar människor allt från vardagliga bilder och tankar till nyheter och politik. Innehållet på sociala medier är alltså mycket varierat, men det går i stora drag att sortera innehållet i två kategorier: personligt innehåll och offentligt innehåll. Personligt innehåll är det som användarens vänner och bekanta förväntar sig att se på användarens profil, det vill säga bilder från privatlivet, vardagsbetraktelser eller liknande. Offentligt innehåll är istället det som riktar sig till en bredare publik, exempelvis nyhetsartiklar eller blogginlägg om aktuella händelser.
Hur hanterar man privata och professionella kontakter på sociala medier?
Det finns olika skolor av tankar när det gäller att hantera privata och professionella kontakter på sociala medier. Vissa människor anser att det är helt okej att blandas ihop de två sfärerna, medan andra föredrar en striktare åtskillnad. Här är några tips om hur du kan hantera dina privata och professionella kontakter på sociala medier:
• Se till att ha separata profiler för privat och arbete. Detta gör det lättare att hålla isär de två sfärerna av ditt liv.
• Var diskret när det gäller delning av personlig information online. T think about what you wouldnt want your boss or clients to see before hitting the share button.
• Bevara en professionell ton i all kommunikation, inklusive statusuppdateringar, tweets etc. Det finns inget som är mer irriterande än folk som använder ett informellt språk i deras jobbrelaterade kommunikation.